Info 18/12

MEDARBETARE BERÄTTAR – SÅ HAR PANDEMI-ÅRET PÅVERKAT OSS

Publicerad 2020-12-16 kl 11:36

Det har krävts stor uthållighet och innovationsförmåga för att få vårt samhälle att fungera trots de svåra omständigheterna. Många av våra medarbetare har fått hitta nya vägar för att klara sina arbetsuppgifter. Tillsammans har vi kraftsamlat och arbetat för högtryck för att upprätthålla vår service till kommunmedlemmarna.
För att ge en inblick i hur medarbetare har löst just sin vardag har vi låtit några av dem berätta om sitt år, och vilka erfarenheter de tar med sig till nästa år.

anita-liggande.jpg
Anita Persson, medicinsk ansvarig sjuksköterska

Hur skulle du beskriva året som gått?

– Det har varit ett speciellt och annorlunda år, med mycket arbete. Om jag hade vetat hur mycket arbete det skulle bli när året började, hade jag nog inte trott att vi skulle klara av det. Men vi har lärt oss mycket. Det har varit en stor fördel att vi är en liten kommun, och att vi i ledningen har ett nära samarbete och nära till beslut.

– Jag minns särskilt påskhelgen, det var då vi fick våra första misstänkta fall av covid-19 i kommunen. Fram till dess hade vi haft det relativt lugnt. Men kl 4 på morgonen på påskaftonsmorgonen ringde telefonen, och det var bara att köra ut med visir och annan skyddsutrustning. Det kändes som startskott på pandemin hos oss, sedan dess har det varit mer eller mindre fart hela tiden.

Vilken är den viktigaste lärdomen du har dragit?

– Att man ska ha en bra plan, och hålla sig till den. Jag har ingått i den utökade ledningsgruppen, och vi har träffats ofta vilket har varit nödvändigt. Då är det som sagt en stor fördel att vara en liten kommun med korta beslutsvägar.

– Vi har också dragit lärdomar kring lagerhållning av till exempel skyddsutrustning, och även läkemedel. Vi har inte haft brist, och har haft bra kontakter som har gjort att vi kan köpa in det vi behöver. Men det diskuteras nu hur vi ska lösa det på annat sätt i framtiden.

Vad tar du med dig in i nästa år?

– Vi ska fortsätta arbeta med det som fungerar. När vi summerar tar vi mycket gott med oss. Personalen i våra verksamheter gör ett fantastiskt jobb, och har gjort så under hela det här året. Alla är verkligen angelägna om att det ska bli bra, och vi kommer fortsätta att hjälpas åt.

 
 

Polisen varnar för ökat antal telefonbedrägerier mot äldre

 

Polisen ser återigen en ökning av antalet anmälningar där äldre personer har utsatts för bedrägerier över telefon, så kallad vishing. Under november 2020 har polisen mottagit över 700 brottsanmälningar riktade mot äldre.

 

Polisen beräknar att vishingbedragarna kommit över närmare 25 miljoner kronor i brottsvinster under november månad.

– Bedrägeribrotten har ökat de senaste åren, och den senaste tiden har vi sett en kraftig uppåtgående trend när det gäller just telefonbedrägerier mot äldre, säger Lotta Mauritzson, nationellt bedrägericenter.

Vem som helst kan bli utsatt för bedrägeriförsök, men polisen ser att de kriminella just i de här bedrägerierna ofta riktar in sig på äldre personer. Många gånger leder det till fruktansvärda följder för den drabbade, exempelvis kan en pensionär blir av med hela sin pension.

– Vi vill uppmana alla som har äldre i sin närhet att prata med dem för att stärka deras förmåga att stå emot bedrägeriförsöken, säger Lotta Mauritzson.

För att komma tillrätta med brottsutvecklingen arbetar polisen i flera delar, bland annat brottsförebyggande för att förhindra att brott begås, samt med flera utredningsinsatser.

– Det är inte möjligt att utreda bort bedrägeribrotten, därför är det så viktigt att förhindra att de överhuvudtaget sker. Men även om bedrägeribrotten är svårutredda har alla som utsatts för brott rätt att få sina brott utredda så långt det är möjligt. Genom att anmäla brott ökar polisens möjlighet att se hur utbrett fenomenet är och sätta in rätt resurser, säger Lotta Mauritzson.

Så skyddar du dig mot telefonbedrägerier

  • Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig.
  • Lämna aldrig ifrån dig bankkort, och lämna aldrig ut koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
  • Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.

Läs mer på Polisens hemsida.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

 

Text: PROriks

Print Friendly, PDF & Email